اخبار

فرستادن بیمار برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان تخلف است

فرستادن بیمار برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان تخلف است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: هیچ بیمارستانی حق ندارد بیمار را برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان ارجاع دهد اگر کسی با چنین موردی برخورد کرد حتماً‌ مراتب را برای پیگیری به معاونت غذا ودارو اطلاع دهد.

دکتر قباد محمدی با حضور در برنامه زنده رادیویی صدای شهر که در روز یکشنبه 12خرداد ماه از رادیو کرمانشاه پخش شد گفت: اخیراً به دلیل نوسانات ارز شاهد قاچاق معکوس دارو هستیم که دارو را از ایران خریداری کرده و در کشورهای همسایه به فروش می رسانند. در این نوع قاچاق که در استان به صورت سازمان یافته مشاهده نشده است برخی از سودجویان اقدام به خریداری یک داروی خاص از چند داروخانه می کنند و آن را با حضور برابر قیمت در کشور عراق به فروش می رسانند.

وی بااشاره به کمبود های دارویی موجود در کشور گفت: ما در استان کرمانشاه عرضه برخی از داروهایی را که نیاز اساسی مردم هستند را در چند داروخانه محدود و متمرکز کردیم، مثلاً وارفارین فقط در دو داروخانه عرضه می شود. به این صورت از عرضه بی رویه دارو که منجر به سوء استفاده های احتمالی خواهد شد جلوگیری به عمل آمده است.

معاون غذا و دار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص کمبود داروی اوستین گفت: اوستین یک داروی وارداتی است که برای سرطان روده استفاده می شود اما ایران جزء 5 کشوری است که در دنیا اوستین را تولید می کنند . اوستین تولید ایران از کیفیت بالایی نیز برخوردار است و این دارو حتی به کشور های دیگر از جمله روسیه صادر می شود . نوع ایرانی آن همیشه در ایران وجود داشته است اما اوستین، نوع سویسی آن است که تفاوتی با نوع ایرانی ندارد.

وی خاطر نشان ساخت: کرمانشاه قطب داروی غرب کشور است و سهمیه دارویی استان های همجوار از طریق کرمانشاه تعیین می شود ممکن است به دلایلی یک نوع دارو در استان تمام شود ولی در استانهایی که خود ما سهمیه داروی آنها را تهیه کردیه ایم هنوز تمام نشده باشد لذا برخی از همشهریان ممکن است بگویند که دارویی که در استان موجود نبود را در همدان بدست آورده اند.

دکتر قباد محمدی با اشاره به قیمت دارو در کشور گفت: افزایش قیمت دارو در کل کشور توسط کمیسیون تعیین قیمت دارو وزارت بهداشت انجام می شود و این فرایند درکل کشور بصورت یکسان اعمال می گردد. اما با این حال اگر کسی از داروخانه ای بابت گران فروشی شکایت داشت می تواند با مراجعه به معاونت غذا ودارو مورد را پیگیری کند.

معاون غذا و دارو عنوان کرد: اکنون در تمامی شهرهای استان غیر از دالاهو و ثلاث باباجانی هر کدام یک عدد داروخانه شبانه روزی و در اسلام آباد 2 داروخانه شبانه روزی فعالیت می کنند .در شهر کرمانشاه نیز اکنون 19 داروخانه شبانه روزی وجود دارد که قرار است 4 داروخانه دیگر نیز به آن اضافه شود.

وی درادامه گفت: حضور داروساز در داروخانه الزامی است و اگر داروساز در داروخانه حاضر نباشد آن داروخانه حق پیچیدن نسخه را ندارد.

وی در پاین گفت: اگر کسی نسبت به داروخانه ای شکایت داشت می تواند از طریق شماره تلفن   37106309   یا مراجعه حضوری به معاونت غذا و دارو موضوع را پیگیری نماید.

۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید